Miejsce załatwienia sprawy
Urząd Miejski w Czarnej Białostockiej
Referat Organizacyjny, pokój nr 209 (I piętro)
Godziny pracy urzędu:
Poniedziałek | 7:30 - 16:00 |
Wtorek, Środa, Czwartek | 7:30 - 15:30 |
Piątek | 7:30 - 15:00 |
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2023 r. poz. 2151 z póżn. zm.).
Uchwała Nr XLIII/304/18 Rady Miejskiej w Czarnej Białostockiej z dnia 12 czerwca 2018 r. w sprawie maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych , zasad usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych oraz ograniczenia w godzinach nocnej sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży.
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775 z późn. zm.).
Termin załatwienia sprawy
Ustawowy termin realizacji sprawy do 30 dni.
Sposób załatwienia sprawy
Wydanie zezwoleń na sprzedaż i/lub podawanie napojów alkoholowych wymaga wydania decyzji administracyjnej.
Tryb odwoławczy
Od decyzji Burmistrza Czarnej Białostockiej służy stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku za pośrednictwem Burmistrza Czarnej Białostockiej, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Wymagane dokumenty
1. Wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych (placówki handlowe i gastronomiczne)
Załączniki do wniosku:
- dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu, w którym ma być prowadzona sprzedaż napojów alkoholowych (ksero);
- zgoda właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, jeżeli punkt sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym (oryginał);
- decyzja Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Białymstoku o zatwierdzeniu zakładu (ksero).
2. Wniosek o wydanie jednorazowego zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych (imprezy)
Załączniki do wniosku:
- oświadczenie o posiadaniu aktualnego zezwolenia na sprzedaż detaliczną alkoholu wydane na podst. Art. 18 ust.1 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, wraz z potwierdzeniem jego opłaty;
- dowód wniesienia opłaty za wydanie zezwolenia);
- zgoda organizatora imprezy;
- szkic sytuacyjny obrazujący lokalizację punktu sprzedaży, z zaznaczeniem granic punktu sprzedaży.
3. Wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych dla przedsiębiorcy prowadzącego usługi cateringowe (wydawany na okres do dwóch lat)
Załączniki do wniosku:
- posiadanie zezwolenia wydanego przez Burmistrza Czarnej Białostockiej;
- oświadczenie o wysokości sprzedaży napojów alkoholowych;
- wniesienie opłaty za korzystanie z zezwoleń.
Opłaty
Opłaty wnoszone są przed wydaniem zezwoleń w kasie Urzędu Miejskiego lub przelewem na konto bankowe
PKO Bank Polski S.A.
Oddział 1 w Czarnej Białostockiej
39 1020 1332 0000 1602 0037 4298
Opłata, za korzystanie z zezwolenia w przypadku przedsiębiorcy rozpoczynającego działalność w tym zakresie wynosi:
1) 525 zł na sprzedaż napojów zawierających do 4,5% alkoholu oraz piwa;
2) 525 zł na sprzedaż napojów zawierających powyżej 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa);
3) 2100 zł na sprzedaż napojów zawierających powyżej 18% alkoholu.
Opłata za jednorazowe zezwolenie odpowiada 1/12 rocznej opłaty za poszczególne rodzaje zezwoleń t.j. :
1) 1/12 z 525 zł na sprzedaż napojów zawierających do 4,5% alkoholu oraz piwa;
2) 1/12 z 525 zł na sprzedaż napojów zawierających od 4,5% alkoholu do 18% alkoholu;
3) 1/12 z 2100 zł na sprzedaż napojów zawierających powyżej 18 % alkoholu;
Opłaty w przypadku przedsiębiorcy prowadzącego sprzedaż napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży, w którym roczna wartość sprzedaży napojów alkoholowych w roku poprzednim przekroczyła:
1) 37 500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości do 4,5% alkoholu oraz piwa - wnosi w wysokości 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim;
2) 37 500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości od 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa) - wnosi w wysokości 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim;
3) 77 000 zł dla napojów alkoholowych o zawartości powyżej 18% alkoholu - wnosi w wysokości 2,7% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim.
Przedsiębiorcy, prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych w roku poprzednim, są obowiązani do złożenia, do dnia 31 stycznia, pisemnego oświadczenia o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży w roku poprzednim. Opłata za korzystanie z zezwolenia wyliczana jest na podstawie wartości sprzedanego alkoholu w roku poprzednim.
Dodatkowe informacje
Formy złożenia wniosku:
- osobiście w siedzibie Urzędu Miejskiego w Czarnej Białostockiej przy ul. Torowej 14 A- pok.101(kancelaria -parter- opatrzony własnoręcznym podpisem wnioskodawcy;
- wysłany listem poleconym na adres Urzędu Miejskiego w Czarnej Białostockiej, 16-020 Czarna Białostocka ul. Torowa 14 A, opatrzony własnoręcznym podpisem wnioskodawcy, którego prawdziwość poświadcza notariusz
- przesłany drogą elektroniczną opatrzony podpisem elektronicznym przy zachowaniu zasad przewidzianych w przepisach o podpisie elektronicznym lub podpisany podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP;
- za pośrednictwem platformy ePUAP
Adres skrytki: ePUAP: czarna/skrytkaESP/
Uwagi
Wnioski bez wymaganych dokumentów i nieuzupełnione w terminie 7 dni od dnia wezwania, pozostaną bez rozpatrzenia.